Titu POPESCU - Cronica literară
Reîntoarcerea în Ithaca
Jurnalul literar octombrie- decembrie 2016
........
Crisula Ştefănescu
ilustrează celălalt segment al aducerii
acasă a literaturii diasporei: cel întreprins de către scriitorii români din
exil, care vorbesc din interiorul mişcării literar-culturale produse în afara
graniţelor ţării.
Ea însăşi poetă, Crisula
Ştefănescu s-a dedicat propagării unor scriitori din exil, contribuind
astfel la mai buna lor cunoaştere prin datele şi operele lor, ignorate cu totul
în vremea comunistă a ţării. Lucrînd mai multă vreme la postul de radio Europa
liberă, a putut urmări îndeaproape activitatea lui George Ciorănescu şi apoi a
o face cunoscută în ţară. Astfel, la editura Brumar au apărut Însemnările zilnice din Parisul anilor
1950, care vin în completarea Paginilor de jurnal, apărute în 2003 la editura
I.C.R.
Tot printre cele mai recente realizări ale Crisulei Ştefănescu se numără
volumul Exilul interior al
scriitorului, fotografului şi gazetarului Dan Er. Grigorescu-Negropontes (1917-1990), apărut la editura Vremea din Bucureşti, în anul 2016.
O altă apariţie recentă din scriitorii diasporei, îngrijită de Crisula
Ştefănescu, este cea intitulată Poezie
şi cunoaştere de Alexandru Busuioceanu, precedată de studiul îngrijitoarei
ediţiei Al. Busuioceanu în corespondenţa dintre George şi Alexandru Ciorănescu.
De altfel, lista ediţiilor îngrijite de Crisula Ştefănescu, dată în
cuprinsul acestui volum, este de-a dreptul impresionantă. Dar şi poeta este
prezentă în vitrinele librăriilor din ţară, cu volumul de poezii Darul domnului Borges, apărută tot la
Brumar.
Autoarea vede în poezie starea
de ieşire din prozaismul vieţii de zi cu zi, din angoasele pe care ea le
pricinuieşte. Poeta le opune universuri gingaşe, imprevizibile, dar şi speranţa
unor fericiri la îndemînă. Ea, rupînd nevăzute lanţuri, aude hohotul vieţii,
însă simte totodată o stare de incertitudine care nu poate fi sondată decît
poetic (Sau poate nu era al ei.../ Dar dacă nu,/ atunci al cui era?).
Contemplîndu-şi propriul cadavru, imaginează un dialog controlat de
nelinişti existenţiale: ,,Ce faci aici?” l-am întrebat/ cu glasul sugrumat de
groază./ Îmi adun puteri pentru drum”/ mi-a răspuns liniştit./ ,,Care drum?” a
murmurat/ partea din mine/ care pornise între timp spre cer".
Ea se simte îngreunată de
amintiri/ dintr-o altă ţară,/ dintr-o altă lume,/ dintr-o altă viaţă, căci s-a născut
departe, departe/ într-o ţară aparte,/ unde fiecare bărbat/ sacrificînd ce
iubeşte,/ tînără soţie,/ înalţă,/ cu inima frîntă,/ o ctitorie.
Chiar ,,îngrijorarea” poetei se rezolvă prin invocarea credinţei în
metempsihoză: Cine-şi va mai aminti de mine,/ care am venit în Eichendorf/
într-un costum strîns pe trup,/ cu părul galben pai,/plină de speranţe şi
vise,/ şi voi pleca neştiută într-o zi/ şi neînsoţită de niciun alai?.
Poeziile Crisulei Ştefănescu sînt feminine prin scurtimea lor, care dau
glas unei emoţii de moment, prin sinceritatea lor, care nu ezită să ia în
calcul nedovedite credinţe. De fapt, însăşi editarea lor are un înţeles
conciliant, fiind aşezată cartea sa de poezii sub semnul poeţi români
contemporani. Demersul scurt al poeziilor sale se învecinează cu experienţa
directă a poetei şi cu alunecarea ei firească spre fantastic (un ,,dar” al
domnului Borges!), ca în ,,convorbirea” cu marele scriitor argentinian (Cum am găsit amîndoi amuzantă/ o posibilă
deghizare a dumitale/ într-un poet cu nume mare,/ am vrea să-ţi facem un dar:/
numele satului care te-a adoptat/ şi de unde, spune Joseph,/ înaintaşii lui
s-au strămutat). Cînd însă poezia ia calea narativităţii (ca în Mesteacănul,
Caracalenii, Zi de carnaval), autoarea consimte la introducerea unor segmente
prozaice, versuri fără relief. Însă, în general, ele izvorăsc dintr-o stare de
sinceritate, declarată şi argumentată. Autoarea are harul de a face din
ostentaţia sincerităţii starea de graţie care o individualizează; un exemplu de
sinceritatea suverană: Sînt invadată de chipurile/ şi de vocile celor pe care
i-am cunoscut,/ lumea mea se alcătuieşte din lumile lor/ şi viaţa mea, din
vieţile lor,/
sînt îmbibată de ei/ ca fagurele de
miere,/ ca buretele de apă.
.... De aceea, ea este bîntuită de
incertitudini, se avîntă pe terenuri gingaşe, pe care le aşează egal în pagini.
Acum, îşi poate reproduce alergătura fără sens/ dintre neant şi infinitşi
trăieşte intens şi sintetic o zi de gîlceavă cu mine, care se dilată la
întreaga-i viaţă, fiind născătoare de poezie sinceră şi lucidă, căci viaţa/ pe
care o iubesc la nebunie,/ întocmai ca iubirea e o taină/ pe care n-o vom
dezlega vreodată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu