A vorbi despre George Ciorănescu înseamnă a
ne referi la cărturarul, la poetul, la gazetarul, la omul și la animatorul cultural, care timp de peste
o jumătate de veac a scris în limba și cu simțirea noastră a românilor de
pretutindeni. George Ciorănescu aparține acelei generații pe care războiul și
situația de după război au obligat-o să contribuie la propășirea nației nu din
interiorul țării, ci din afara ei, dar de unde a făcut tot ce i-a stat în
putință pentru a ajuta spiritul românesc în tentativa de pătrundere în
universalitate. George Ciorănescu a desfășurat o intensă activitate de animator
cultural, fiind pentru o perioadă secretar general al Fundației Regale Universitare Carol I din Paris și, după aceea,
co-fondator al asociației culturale Apoziția
din München.
Întruchipare fericită a omeniei românești, a ținut întotdeauna deschisă ușa
casei sale atât oamenilor de cultură din exil, cât și celor din țară, în
trecere prin occident.
Ceea ce surprinde și caracterizează poezia
lui George Ciorănescu este, în primul rând, noutatea limbajului folosit, în
care noțiuni și concepte ale științelor de vârf ca astrofizica și biologia,
văzută dintr-o perspectivă matematizantă, se armonizează perfect cu limbajul
poetic tradițional. Rezultatul este o îmbogățire necesară a vocabularului
poetic, receptată proape spontan de omul contemporan. Este o lume uimitoare în
care atomii se sărută și iubirea se revarsă inundând până și ultimele particule
ale lumii și anti-lumii.
George Ciorănescu nu scrie poeme, ci cicluri
poetice care cresc organic și ajung până la expunerea unui crez coerent. Cu
toate acestea, fiecare strofă, fiecare vers, poate trăi o viață
independentă. Poezia sa corespunde unei viziuni proprii asupra unui paradis
nesatisfăcător, ce poate fi totuși ameliorat pentru a adăposti iubirea
poetului, iubirea fiind una din temele predilecte ale lui George
Ciorănescu. Chiar și în cazul antologiei
Mai aproape de îngeri, poetul selectează acele poeme unde iubirea este un
eventual răspuns la întrebările vieții, dar și o poisibilitate de transgresare
a morții.
(Fragment dintr-un articol publicat în Tribuna nr. 15, 12. 04. 1990)
Crez vechi
E mincinoasă martură pictura
n'a fost nicicând un adjectiv Isus,
culorile nu-i pot reda făptura,
cuvintele abdică la nespus.
Ne-ar trebui un magic ochi, triunghi
deschis spre fabuloasa răstignire,
ca pironită pe retină, junghi,
să-i înțelegem sensul împlinire.
Ne-ar trebui cristale precum plasma
ca să reflecte'n hore nucleare
cutremurul ce-a frânt catapeteasma
și învierea, taină la hotare.
Crisula Ștefănescu, George Ciorănescu. Foto Andi Ștefănescu |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu