Primesc
de la domnul Bedros Horasangian, prin amabilitatea doamnei Silvia Colfescu,
următorul mesaj: "Mereu
scoate bune Mme Silvia. Ar fi frumos să ajungă
textul meu și la dna Crisula Stefanescu. Cele bune să se adune, Bedros"
Să dea Domnul! Mulțumim!
Cristina Manole (Bedros Horasangian)
Lecturi
Octav Moșescu –Restituiri boeme, Tracus Arte, 2017
Pagini alese din literature rusa a secolului XIX- Corint,
2017
Dan Er. Grigorescu Negropontes – Imagini și cuvinte,
Vremea 2017
Favilli & Cavalo-Povești de seară pentru fete rebele,
Litera, 2017
Povești
adevărate și inventate
Dan Er. Grigorescu
Negropontes (1917, Bîrlad - 19.II.1990, Paris) este fiul unui faimos general român,
Eremia Grigorescu. Care, în momente de răstriște pentru destinul României din
Primul Război Mondial a spus neted cotropitorilor de țară, Pe aici nu se trece! Și localități, altfel obscure, din Moldova,
precum Mărășești, Mărăști și Oituz au intrat în filele de vitejie ostășească
ale românilor. Dan Er. Grigorescu, și Negropontes după mamă, o veche și bogată
familie aparținînd aristocrației autohtone, ni se relevă într-o actualitate
care-l ignoră, autorul unui volum intitulat, simplu și la concret „Imagini și cuvinte. Scrieri alese”
(Editura Vremea, 2017, ediție îngrijită exemplar de jurnalista – fostă la Europa Liberă- și memorialista actuală, Crisula
Ștefănescu, care ne oferă și un cuprinzător necesar Cuvînt înainte la prezentul volum). Așa descoperim o personalitate
complexă, plină de calități artistice căruia sucelile istoriei i-au marcat
destinul. Căci, cel pe care-l știam doar un distins și prețuit artist fotograf
– și un constant colaborator al lui Dan Hăulică, care l-a promovat cît a putut,
prețuitor fiindu-i și scriitorul-vînător Mihail Sadoveanu, care l-a și ajutat
de cîteva ori pe fiul de general cu dosar cu bube, dincolo de faptul că tatăl a
devenit între timp și nume de stradă în București, așa au fost vremurile, așa a
fost mereu încurcată istoria românilor – se dovedește a fi fost și prozator și
publicist și militant anticomunist. După ce în 1974 se stabilește la Paris și
poate scrie și spune ce vrea. În țară îi apăruseră, cum necum, cîteva albume – Delta Dunării, Voroneț, Brâncuși, Paris,
mult apreciate la vremea lor. Dar libertatea oferită de Occident față de
teroarea, temerile și frica din România erau altceva. Textele strînse în aceste
volum sunt diverse. Povestiri și articole scrise în Franța și publicate în
reviste ale exilului românesc, precum
Apoziția de la München sau difuzate de Radio
Europa Liberă.
Prozele denotă spirit de observație și o
fină prelucrare a materialului epic - Șapte
cai și un mînz este o mică bijuterie - din care nu lipsesc secvențele cu
anchete, declarații scrise etc. prin care instaurată de comuniști și suportată
cu stoicim și oportunism de un întreg popor sunt devoalate. Articolele,
paradoxal, sunt mai culturale-ideatice (mereu apare portretul lui Mihail
Sadoveanu, cumva retușat de povestitorul-comentator, fiecare om avînd și
slăbiciuni pozitive, cum i s-a întîmplat lui Dan Er. Grigorescu în relația
amical-vânătorească cu Ceahlăul literaturii
române în perioada în care nu se practica filotimia față de dușmanii poporului).
Mai avem și fragmente din volumul de
debut Melange – mici eseuri și introspecții pe teme etico-morale -
publicat în franțuzește în 1945 la București, o emoționantă scrisoare către Luli
Sturza – se va scrie vreodată istoria exilului românesc? Voi comenta cît de
curînd Jurnal-ul lui Ion Rațiu - și
cîteva inedite care, alături de splendidele
fotografii alb-negru ce însoțesc volumul dau conturul și măsura vieții
unui om. A unui artist. Care și-a trăit
destinul frumos, cum a fost și ca un distins și elegant bărbat. Faptul că-i
plăcea să stea la taifas secret cu
lucrurile, care i se destăinuiau, i se revelau și îi șopteau adevăruri și taine – apud Crisula Ștefănescu-, ni-l pot
face un apropiat prin timpul și spațiul care oricum ne-a despărțit.
Îl știu de pe coperta albumului „Veneția”, apărut la „Meridiane” la începutul deceniului opt. Recent l-am cunoscut mai bine din cartea ce adună scrierile sale: „Imagini și cuvinte – scrieri alese”, apărută la o sută de ani de la naștere, în 2017. Dintotdeauna mi-a plăcut să citesc gândurile fotografilor. Sunt oameni pe care-i apreciez pentru că mă inspiră. Uneori descopăr puncte comune cu acești făuritori de imagini, mânați de pasiune, viziune și creativitate. Alteori constat că drumurile noastre sunt paralele, fiecare apucând-o pe calea proprie, învățând în modul său particular, eșuând și reușind la timpul său.
RăspundețiȘtergere