Cronică la volumul de debut, Vraja orei.
Titu POPESCU: Surprizele contextului, ARGO
18/1998
Pe doamna Crisula Ștefănescu am citit-o de
câteva ori în reviste- și totdeauna cu acea încântare a lecturii care simte
calitatea partenerială a autorului. Așteptam, deci volumul, pe care Editura Jurnalul
literar ni l-a dăruit recent.
Pare că versul este singura modalitate cu
acces la fața ascunsă a personalității autoarei: între poetă și discurs
intervine o intimitate ce înfrăgezește expresia și-i conferă amploarea
autenticității: "Intimidită de
pădure,/pământ și aer, foc și vânt,/ mă joc, uitând de toți și toate,/
cu-ncețoșata germinare,/ a lumii noastre prin cuvânt." Poate că
simplificarea expresiei nu este decât regia acestei intimidări, fiindcă sub
diafanitatea mărturisirii așteaptă un semn adânc ce stă să se ivească "Clopotele ascunse-n trupu-mi/ bat de
vecernie."
Iată,
din sentimentul atât de omenesc al așteptării, cum poate poeta să
înfioare metafore nostalgice: "Te-am așteptat la poarta cu săruturi. Lumina caldă de amurg se prelingea
încet pe fluturi".
Din inevitabilele spaime existențiale se dezghioagă imagini-semnale
despre "cetatea stinsă ce sunt, gata
să cadă". Ritualul simplu are tresăriri intens participative: "Ce dor mi-era de tine,/ce-aș fi vrut/ să vii
tăcut și să mă legeni între pleoape";
"În ploaia întețită, uite, zboară pești"; "mie mi-e dor de noi
de-aseară, când ne-acordase Dumnezeu pe-a lumii magică vioară".
Poezia ei este o caligrafie de o integrală feminitate. Se imploră iubire și agentul acesteia -iubitul,
se destăinuie convertiri invuabile: "M-am
convertit la o religie senzuală". Un tablou reține lascivitatea poetei
trecută în extaz: "Iubitul stă cu
mâna pe coapsa-mi alungită,/Coboară din albastru, vapoare lungi și moi./Mi-e
gura rană vie și carnea răvășită/de spaima zilei crude cu muced gust de
ploi". Hiperbola senzualității este contondentă: "O mână nevăzută, cât muntele crescută,/ prin găuri mă culege și
lacomă și mută".
Trebuie să recunoaștem că teluricul feminin are o superbie a lui, ceea
ce poeticește devine legitimare a
fatalității: "Așa că eu lui Dumnezeu
nu-i cer înaltul,/ nici viață făr' de bătrânețe sau de moarte,/ci doar
să-mi lase lanțurile toate".
Poate în voluptatea de a accepta
stă fiorul grației în poezia Crisulei Ștefănescu. Toposul dânsei, paradisiac, este un peisaj al
senzațiilor, în care tactilitatea este obligatorie, iar îngerul-șef conduce
operațiuni înfiorate: "De ieri sunt
toată mângâieri" - ni se confesează mai departe- "un fel de muzică înaltă", simțită în intimitate conspirativă,
căci altfel "ce păcat, ce păcat, că
din nou s-a luminat!"
Grandioasă, fresca simțirii nu poate accepta decât, eminescian,
contopirea cu firea întreagă. Totul este
spre biruința celui de Al doilea eu al meu, ca revers medaliat al celui vizibil.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu